Οι Ατρείδες. Βασισμένο στην Ορέστεια.

Μια παράσταση για γυμνάσια / λύκεια, βασισμένη στην Αρχαία Τραγωδία.

Eίναι μια διαφορετική πρόταση / παράσταση του αρχαίου δράματος που παρουσιάζει το Θέατρο Τόπος Αλλού. Απευθυνόμενο σε μαθητές γυμνασίων και λυκείων, δίνει άφθονο υλικό για δουλειά μέσα στην τάξη, πριν και μετά την παράσταση.

Πρόκειται για ένα απάνθισμα από τα κορυφαία κείμενα των τριών τραγικών μας ποιητών, Αισχύλου, Σοφοκλή και Ευριπίδη, που συνθέτουν την ιστορία του οικου των Ατρειδών από την αρχή μέχρι το τέλος. Με τον τίτλο λοιπόν "Αρχαίο πάθος", η παράσταση συνδυάζει τις πιο χαρακτηριστικές και κορυφαίες σκηνές από τις γνωστότερες τραγωδίες που ζωντανεύουν στη σκηνή με σύγχρονη σκηνοθετική οπτική και τη χρήση video καθώς και πρωτότυπης μουσικής. Το αρχαίο και το παραδοσιακό συνυπάρχουν με το σύγχρονο στοιχείο και πλαισιώνουν το λόγο και το παίξιμο των ηθοποιών, καθιστώντας τη θεατρική εμπειρία μοναδική. Γεμάτη πάθη και συγκρούσεις, η παράσταση εξελίσσεται με ταχύ ρυθμό κρατώντας ζωντανό το ενδιαφέρον του θεατή.

Ξεκινώντας από την θυσία της Ιφιγένειας και φτάνοντας μέχρι τον Άρειο πάγο, η παράσταση δίνει πάμπολλα ερεθίσματα για να καταλάβουν και να βιώσουν οι μαθητές αριστοτελικά στοιχεία της τραγωδίας όπως η αναγνώριση, η περιπέτεια, η "ύβρις και η δίκη".
Μετα την παράσταση και εφ΄όσον ζητηθεί, μπορεί να ακολουθήσει συζήτηση με τους συντελεστές της παράστασης (σκηνοθέτη και ηθοποιούς) που συζητούν και απαντούν στα παιδιά σχετικά με το ρόλο τους και τον ήρωα που παίζουν.

Η παράσταση παρουσιάζεται σε οργανωμένες παραστάσεις στα Ελληνικά η Αγγλικά κατά προτίμηση των καθηγητών, για μικρά η μεγάλα γκρουπ γυμνασίων, λυκείων, φροντιστηρίων ξένων γλωσσών κλπ.

Συνθεση κειμένου παράστασης
σκηνοθεσία-φωτισμοι  Νίκου Καμτσή
Σκηνικά-Κοστούμια: Μίκα Πανάγου
Μουσική: Κώστας Χαριτάτος
Video direction Μιχάλης Παπαδογιαννάκης
Video Editor Γιώργος Αλεξίου
Έντυπα: Topos arte
Παίζουν
Μαρκέλλα Στάμου, Αλεξάνδρα Χαραλαμπίδου, Άντα Κούγια, Αποστόλης Κατσιριντάκης.
Στο Ελληνικό βίντεο Αφηγητής ο ΝΙΚΟΣ ΚΑΜΤΣΗΣ και Αθηνά η ΤΖΟΥΛΙΑ ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥ

Διάρκεια παράστασης: 60΄

Η παράσταση ξεκινάει από τη θυσία της Ιφιγένειας στην Αυλίδα . Οι ικεσίες τόσο της Κλυταιμνήστρας όσο και της μικρής Ιφιγένειας δεν έχουν κανένα αποτέλεσμα. Η θυσία γίνεται και ο στρατός των Ελλήνων αναχωρεί για την Τροία. (ΕΥΡΙΠΙΔΗ: Ιφιγένεια εν Αυλίδι).
Mετά την καταστροφή της Τροίας το νικηφόρο μαντάτο της πτώσης πέρασε με φωτιές από βουνό σε βουνό και έφτασε στις Μυκήνες όπου το πληροφορείται η Κλυταιμνήστρα. Ο χρόνος των δέκα χρόνων που πέρασε δεν απάλυνε τον πόνο από την θυσία της Ιφιγένειας και όταν ο Αγαμέμνων φτάνει, τον σκοτώνει μαζί με την Κασσάνδρα, την κόρη του Πρίαμου και μάντισσα, που μαντεύει το φονικό. (ΑΙΣΧΥΛΟΥ: Αγαμέμνων)
Η αμέσως επόμενη σκηνή μας μεταφέρει στον τάφο του Αγαμέμνονα, όπου η Ηλέκτρα θρηνεί το χαμό του πατέρα της. Εκεί φτάνει η αδελφή της Χρυσόθεμις - που υπακούει στην Κλυταιμνήστρα και στον Αίγισθο πειθήνια, σ΄ αντίθεση με την Ηλέκτρα που επαναστατεί.
Η αφήγηση εισάγει στην σκηνή και μας πληροφορεί, για την Κλυταιμνήστρα που έρχεται και αυτή στον τάφο για να αποδώσει τιμές. Η Ηλέκτρα συγκρούεται μαζί της. Η Σοφόκλεια σκηνή είναι άγρια και γνωστή για την δύναμη της. Όταν η Κλυταιμνήστρα αποχωρεί έρχεται στη σκηνή ο Ορέστης και βλέπουμε την σπαρακτική σκηνή της αναγνώρισης Ηλέκτρας Ορέστη (ΣΟΦΟΚΛΗ: Ηλέκτρα)
Ο Ορέστης για να εκδικηθεί το φόνο του πατέρα του γίνεται μητροκτόνος. Η ύβρις του ξεσηκώνει τις Ερινύες –παλιές μητριαρχικές θεότητες- που τον στοιχειώνουνε (ΕΥΡΙΠΙΔΗ: Ορέστης). Τον καταδιώκουν μέχρι που ο Ορέστης καταφεύγει στο ναό της Αθηνάς στην Αθήνα.
Στο δικαστήριο του Αρείου πάγου οι ψήφοι που τον αθωώνουν και εκείνοι που τον καταδικάζουν ισοψηφούν οπότε η Αθηνά ρίχνει την ψήφο της υπέρ του Ορέστη και τον σώζει. (ΑΙΣΧΥΛΟΥ: Ευμενίδες).
Η παράσταση τελειώνει και η Αριστοτελική λύτρωση επιτελείται τόσο για τα πρόσωπα όσο και για τους θεατές. Οι Ερινύες δικαιώνονται μια που η Αθηνά τους επιφυλάσσει περίοπτη θέση στους νέους θεσμούς.

A performance based on the House of Atrides in Ancient Greek Tragedy .
From Iphigenia's sacrifice and Agamemnon's murder, to Clytemnestra's doom and the trial of Orestes in the court of Areios Pagos.
The performance is not a classic tragedy as we know it but a compilation of many scenes from well-known tragedies by Aeschylus, Sophocles & Euripides, revolving around the heroes of the house of Atrides such as Clytemnestra, Electra, Iphigenia, Orestes, e.t.c.
The performance is filled with action and conflict. It will combine modern elements and it shall bring the characters close to today's world and the modern day spectator. The acting will be accompanied by video projections and music.
The ancient and the traditional will coexist with the contemporary elements making this a unique theatrical experience. The audience will be witness of the most characteristic scenes, relations, conflicts of the protagonists in Greek Tragedy.

Actors perform in English or Greek (according what the teachers prefer) and so, audience will have no problem what so ever language-wise. The actors are off course professionals, as are all our other colleagues (scene artists, costume designers, musicians, make up artists, prop makers) speaking excellent English.
The performance commence with the sacrifice of Iphigenia in Avlida by her father Agamemnon, despite her mothers (Clytemnestra) objections. Clytemnestra's and Iphigenia's moving pleas are proven fruitless. The sacrifice takes place and the Greek army departs to Troy . (Euripides: Iphigenia at Aulis )
The narration takes us to the times after the fall of Troy . We learn how the joyful, glorious news that Troy has fallen passed from mountain to mountain, lighting a beacon, and reached Micynes. Where Clytemnestra receives the news and prepares to welcome her husband "accordingly".
Not even the ten years that have passed eased the pain that Iphigenia's sacrifice brought to the mother. And so when Agamemnon arrives Clytemnestra murders him along with Cassandra, Priamus' daughter, a fortune teller that already knows about the murder to come. (Aeschylus: Agamemnon)
The next scene takes us to Agamemnon's grave where Electra mourns the loss of her father. There Electra's sister Chrysothemis arrives, who unlike Electra, obeys to Clytemnestra and Egisthus.
The narration then informs us of the arrival of Clytemnestra at the scene, who comes to honour her husbands grave. Electra confronts her mother, in a vengeance scene well known of its power. When Clytemnestra departs, Orestes comes along and we witness a heart breaking scene, the revelation of Orestes to Electra. (Sophocles: Electra) .
Orestes, taking revenge on the death of his father, becomes a matricide. His "hubris" awakens the old matriarchal goddesses, Erynies, that will, from now on, haunt him. (Euripides: Orestes) . The goddesses haunt him until Orestes flees for refuge to Athena's temple in Athens. In Arios Pagos court the votes are tied, so Athena votes for Orestes, thus saving his life. (Aeschylus: Eumenides) .
The play ends and the Aristotelian Catharsis prevails, for both the characters and the audience. Erynies are finally justified, as Athena holds a much wanted place for them among new institutions.
The course of the show is fast and full of life, filled with passions and conflicts. The costumes, the stage design, the video projections, the music, and the brilliant acting contribute to an integral result.The performance is presented for groups (over 20) upon request and arrangement.

Workshops

Our workshops are educational and fruitful. We are always in close contact with the Professors of the groups and we collaborate with them in all levels in order for the workshop to be relevant to the lessons and the knowledge of the students about Ancient drama.  We take special care of the Stage designing, costumes, the accessories and the lights. The workshop is designed to introduce students to the entire theater procedure.Upon a professional theater stage by a professional director and stage designer (for the  construction workshops).

 

1.     Mask construction                                              Duration 75΄DSC05892

The mask workshop is a complete tutorial that starts from the zero point of constructing a mask and reaches its completion. Participants using simple materials and tools (Gypsogaza, water, scissors, etc.) Very common and easy to use. As a model we use another student’s face and having completed over his face of leaving the mask to dry for a while. Then the roles are reversed and manufacturer is the one that previously were seated and offered his face like "mold".  Once the mask is completed and dry can be used (with caution) that participants learn the use and functionality as well as the impression made on stage. Workshop takes place in a pleasant atmosphere, cooperation and sociality in the foyer of the theater while the small suggestion then becomes the theater.  The chief of the seminar is always close to participants to show them, guide them, or make them fix it so the whole process has good results. Also the knowledge and the experience is very interesting. (see the a presentation video   7')

2.    Acting & animating the mask                                 Duration  30-45'

IMG_2594After the construction we can continue with a theater activity where the participants will use and animate the mask, acting on a text we will give them beforehand.
More specific, if the teachers and the leaders of the group decide to make this section we send them texts and they share it with the students so they can learn it by heard.
This text is from a chorus of a tragedy and it is a few lines for each one of them. After the mask construction we go to the theater stage and the director plays them upon the stage. Synthesizes a sort performance with the studentswho use the mask and act/recite the small text they learn. Presentation follows and videoing.   (see a presentation Video    6' )

3.    The Aristophanian Comedy                              Duration  2 hours

This very fruitful workshop focuses on the acting of the Aristophanian Comedy. We will begin with the construction of a comedy mask. The participants will work on a authentic text from Aristophanian comedy and they will be introduced to the characters of the individual roles as well as the constracting the mask2significance of the Chorus roles. Participants will speak, act, move  and dance upon a specific scene of an Aristophanes comedy.
We propose the “Lysistrata” comedy. (If the members of the group are boys or mixed boys and girls) Or “Women in Thesmophoria” (if they are only girls).
After the 45’ rehearsal, the students will be able to present a sort performance with costumes, masks and lights to their teachers. They will have the opportunity to capture their performance on video. The event will end with refreshments and a farewell celebration. The participation of some professional actors is possible if necessary.

4.    Action and conflict in ancient Tragedy                       Duration 90'

presentation by studentsThe subject of the workshop is the method of acting in Ancient Greek Tragedy. The participants will be involved in an actor’s procedure and will perform certain roles. The text and the characters derive from collaboration between our theater and the professors. Via e-mail the professor can inform the Professional Theater director upon which text should the workshop be based. The Director is responsible for adjusting the text according to the participant students needs. It depends on the number of the students and their combination (how many boys, how many girls and their ages ). When ready the text us send back to the professors and they give it to the students so they can learn their few lines. So, the workshop will be based on this prepared known text.
The theater will take care of all the stage and costume elements needed as well as accessories (masks, hats, sticks, spears and other elements).
The workshop will take the form of a Stage Rehearsal and in the end the students will have completed a performance of about 10 minutes to present to their professors along with lights and music. (see a presentation video     6')

5.    Ancient Greek C0stume                       Duration 90'-110'

cea95321b62e8814569f342049a40a59Find out how Greeks dressed in clothes that were not sewed. A rectangular woven piece of cloth in various sizes was worn in such ways as to create many interesting designs of clothing. Clothing was made out of natural fibers such as cotton, wool and flax in natural colors but also dyed bright if needed.
The workshop aims to show the participants the basic pieces of clothing worn by Ancient Greek men and women. Furthermore, dressing one self with an actual cloth and learn how to keep it together with belts and decorative elements that you will create with golden strings, threads and pins. Decorate your head and hair accordingly.

• At the beginning a short lecture with projections of costumes.
• Creating costumes and accessories.
• Complementary Coffee break.
• In the end a short piece of performance of Ancient Greek Tragedy.
Matterials included, please dress in white or light colored cloths

Final text synthesis, Direction, Light design Νicholas Kamtsis
Stage and Costume design: Μika Panagou
Music: Costas Charitatos
Video Michalis Papadogiannakis
Video editor George Alexiou
Poster-Printed materials Topos Arte
Cast: Anta Kougia, Markella Stamou, Alexandra Charalampidou, Apostolis Katsirintakis

Comments are closed.